Crowdfunding; mijn ervaring

By Financieel onafhankelijk in 10 jaar! - januari 16, 2016

Doordat ik vorig jaar aan het bloggen geslagen ben, kwam ik in aanraking met crowdfunding. Ik had er her en der al wel wat over gelezen, maar ik had mij er nog nooit echt in verdiept. De verhalen die ik op het internet tegen kwam waren wisselend. Van lovend tot argwanend. Vorig jaar heb ik zelf de stap gewaagd en in 3 projecten geinvesteerd.

Ik heb al mijn projecten lopen bij horecacrowdfunding (geen aandelen, gewoon enthousiast!). Voor velen een bijzondere keuze, aangezien horeca toch altijd een hoger risico heeft. Toch heb ik deze keuze wel heel bewust gemaakt. Dit had voornamelijk te maken met de professionele wijze waarop de crowdfundingorganisatie werkt. Zij doen een gedegen vooronderzoek en hebben branche-ervaring.Daarnaast heb ik zelf jaren in de horeca gewerkt en heb ik hierdoor affiniteit met de branche gekregen.

In maart 2015 heb ik een investering van 2000 euro in La Cubanita Enschede gedaan. De looptijd voor dit project is 36 maanden met een rendement van 8%. Tot op heden heb ik iedere maand op tijd mijn uitbetaling ontvangen.

In april 2015 heb ik opnieuw een investering gedaan. Ditmaal een bedrag van 500 euro voor Down Town's in Haarlem. De looptijd van dit project is 48 maanden en heeft ook een rendement van 8%. Ook bij deze investering ontvang ik maandelijks mijn terugbetaling keurig op tijd.

In november 2015 deed ik mijn laatste investering. Wederom een bedrag van 500 euro. Ditmaal voor La Cubanita in Nijmegen. De looptijd van dit project is 48 maanden met een rendement van 7,5%. Dit project loopt nog maar net, dus hier kan ik nog niet veel over zeggen, maar de eerste terugbetalingen zijn ontvangen.

Concluderend kan ik zeggen dat de terugbetalingen in de eerste maanden allemaal naar wens waren. Op andere blogs heb ik natuurlijk ook gelezen dat het wel eens voor komt dat een project failliet gaat en daardoor niet meer aan zijn betalingsverplichting kan voldoen. Ik ben erg benieuwd of deze 3 projecten succesvol zullen zijn. Ik heb er natuurlijk alle vertrouwen in, anders had ik hier geen investering in gedaan. Ik vind het prettig aan crowdfunding dat ze vanaf de eerste maand al terug betalen. Mocht een bedrijf na bijvoorbeeld 2 jaar failliet gaan, valt het verlies mee en compenseren andere projecten weer met de winst.

Doe jij aan crowdfunding? Via welke organisatie en waarom?

  • Share:

You Might Also Like

8 reacties

  1. Ik heb het 1x in een site gedaan, dat ging prima. Zo'n investering in La Cubanita lijkt me ook wel wat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze staan er af en toe op. Alleen is zo'n project vaak in een paar uur vol. Je moet het dus echt in de gaten houden.

      Verwijderen
  2. Zo'n investering doen lijkt me heel spannend. Ik ga me er wel in verdiepen, want het rendement ligt hoger dan bij de bank. Dat maakt het voor mij aantrekkelijk, samen met het feit dat je mensen op weg helpt hun droom te realiseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn advies, meer spreiden. Als 1 van de projecten failliet gaat heb je een zwaar negatief rendement.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt. Beginnersfout zullen we maar zeggen. Iets te enthousiast er in gestapt.

      Verwijderen
  4. Wij hebben het ook overwogen, maar tot op heden zijn wij niet ingestapt. Er werden weinig projecten aangeboden, en die projecten die wel werden aangeboden hadden een erg groot risico.
    Jouw investeringen klinken erg interessant. Het horeca concept van La Cubanita is erg populair, het risico daarmee naar mijn mening kleiner. Wij gaan eens kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat Zakelijk Bezuiniger hierboven terecht zegt: Liever 30 projecten ieder €100 dan diezelfde €3.000 in 3 projecten, puur omdat het effect van een default er nu direct voor zorgt dat je een negatief rendement hebt.

    Overigens, om echt 7-8% op jaarbasis te halen, zul je het geld wat je terug ontvangt direct weer moeten investeren. Omdat er maandelijks afbetaald wordt staat er gemiddeld gezien over de looptijd slechts de helft van je investeringsbedrag open waarover je rente krijgt. Zo geeft een project van 48 maanden waar je 8% rente krijgt en €1.000 in legt, je na 4 jaar geen 4 x €80 + €1.000 = €1.320 aan saldo op, maar slechts ongeveer €1.160.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook geïnvesteerd, maar dan in totaal 1000 Euro in 5 projecten. De kans op verlies is dan kleiner. Ik laat het nu rustig allemaal terug betalen en wacht nog even met nieuwe investeringen. Heb nog wat anders op de plank staan en wil daar geld voor vrij houden.

    BeantwoordenVerwijderen